HEIDI KLIJSEN, JOURNALIST

heidi.klijsen@casema.nl   06-50094786

_MG_6875

Ik ben journalist, gespecialiseerd in persoonlijke financiën, gezondheid en carrière. Sinds 1 september 2016 ben ik eindredacteur van de Consumentengids. Daarvoor was ik ruim 14 jaar werkzaam als freelance journalist voor verschillende opdrachtgevers. Voor ik als journalist aan de slag ging, was ik financieel planner bij ABN Amro. Een functie die niet bij me paste, omdat ik geen voldoening haal uit het verkopen van financiële producten en diensten. Wél uit het onafhankelijk en kritisch schrijven daarover.

In 2001 ging het roer om en ben ik journalistiek gaan studeren. Al tijdens mijn studie schreef ik voor tijdschriften en kranten; in eerste instantie vooral over financiële onderwerpen. Mijn bancaire ervaring zorgt ervoor dat ik financiële ontwikkelingen en producten snel doorgrond en op een heldere manier kan uitleggen. Omdat ik een grote interesse heb in voeding en gezondheid, ben ik me ook daarop gaan toeleggen. Met dezelfde drive: het liefst stel ik misverstanden en misstanden aan de kaak.


Samen met Prof. Bernard Schols, hoogleraar successierecht, schreef ik het boek Voorkom ruzie bij de kist. Een humoristisch en tegelijkertijd praktisch boek over schenken en erven. Het stond een week na verschijning al op nummer 1 in de Bruna top 100 en kreeg aardig wat positieve aandacht in de landelijke en regionale pers. Lees het interview met mij in Boeken Magazine. Na een jaar verscheen de 5e druk. Voorkom ruzie bij de kist wordt uitgegeven door uitgeverij AnderZ. Je kunt het boek hier bestellen. Prijs: €20.

In september 2019 verscheen, na jaren schrijven en reizen, eindelijk het boek Gezond naar 115. Ik schreef het samen met immunoloog en hoogleraar ondernemerschap Prof. Eric Claassen en wetenschapsjournalist en voedingskundige Ir. Lisette de Jong. Samen gingen we op zoek naar het geheim van een lang, gelukkig en gezond leven. We bestudeerden wetenschappelijk onderzoek en bezochten experts en ervaringsdeskundigen uit de hele wereld.

Gezond naar 115 wordt uitgegeven door uitgeverij Prometheus en kost €19,99. Gesigneerd exemplaar bestellen? Stuur een mailtje naar heidi.klijsen@casema.nl. Volg ons ook op Facebook voor interessante nieuwtjes en lekkere recepten

OPDRACHTGEVERS

Ik ben werkzaam (geweest) voor onder meer de volgende opdrachtgevers:

Schrijfwerk:
Consumentengids
Elsevier
Elsevier Juist
FD Persoonlijk
Geldgids
Gezondgids
GezondNu
Hartpatiënten Nederland

Kassa Magazine
Kidsweek
NRC
NRC Next
Reisgids
Stichting Food Valley (onderdeel van Wageningen Universiteit)
Top Santé
Universiteit van Tilburg
Zin

GROTERE OPDRACHTEN

Ik heb ook verschillende grotere, coördinerende klussen op me genomen. Ook heb ik verschillende keren invalwerk verricht op redacties. Enkele (recente) voorbeelden:

  • Van 2013 t/m maart 2015 was ik freelance hoofdredacteur van het Consumentenbondmagazine Beste Koop voor je kind: een onafhankelijk en advertentievrij magazine voor ouders van jonge kinderen.
  • In 2014 was ik chef redactie en eindredacteur van de Elseviersite Gripopjevermogen.nl.
  • Van januari t/m mei 2015 heb ik op de redactie van de Consumentengids geassisteerd bij de restyling en het opzetten van nieuwe rubrieken.
  • Van juni 2015 tot september 2016 verving ik een Redacteur-onderzoeker op de afdeling Geld en Gezond bij de Consumentenbond.
  • Sinds 1 januari 2015 coördineer ik wekelijks de rubriek Lezers Vragen voor weekblad Elsevier Weekblad.
  • Voor Stichting Food Valley heb ik, samen met collega-freelancer Lisette de Jong, de uitgave van verschillende boekjes over innovaties in de voedingsmiddelenindustrie gecoördineerd, in de reeks Food Valley Innovation Insights. Waaronder het boekje Goud voor oud (over reststromen), To claim or not to claim (over voedingsclaims) en de overzichtsuitgave Innovation at Its Best: 5 Years of Food Valley Awards.

DE CULTUURKANTINE

cultuurkantineNaast mijn journalistieke werk ben ik lid van de Raad van Toezicht van Stichting de Cultuurkantine. De Cultuurkantine heeft als doel om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor kinderen en jongeren die daar niet vanzelfsprekend mee in aanraking komen. Wij richten ons bijvoorbeeld op uit huis geplaatste kinderen uit de jeugdzorg en op jongeren die door allerlei omstandigheden tussen de wal en het schip vallen. Het idee is dat ze even niet bezig zijn met hun ‘dossier’ en alle problemen die daar in staan, maar met het creëren van iets moois. Meer informatie: www.cultuurkantine.nl en www.kunstkameraden.nl.